fredag 11 maj 2012

Rulltårta med chokladsmak och smörkräm

Jag har ett par vänner som inte tål gluten, det är en ganska ny grej för mig och jag har inte riktigt vetat vad jag ska hitta på som alternativ. När jag hittade detta receptet från Linnéas Skafferi så kändes det som en självklarhet att bjuda på! Gick snabbt att göra, var enkelt och det innehöll ingredienser som jag redan hade hemma. Eftersom det var mitt första försök att göra rulltårta så blev den däremot inte så fin, men gott om smörkräm blandat med chokladen gjorde den riktigt god! Dessutom perfekt att frysa in och ta fram en stund innan man ska servera. Det är mycket enklare att dela den när den är fryst! Kanske något att bjuda på som fredagsfika? Vad brukar ni ha för gott på fredagskvällar? Har ni några bra glutenfria recept? Trevlig helg!

rulltårta, choklad, glutenfri, recept, smörkräm

rulltårta, choklad, glutenfri, recept, smörkräm

rulltårta, choklad, glutenfri, recept, smörkräm




Receptet är lånat från Linnéas Skafferi:


3 ägg
1 1/2 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i ca 5 min. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver. Försök få bort alla klumpar. Sila ner det i ägg smeten medans du försiktigt vänder ner det. Rör till en jämnt smet. Klä en långpanna (30×40 cm) med bakplåtspapper och bred ut smeten. Jag missade detta och tog en 20x30 vilket gjorde min tjock och inte gick att rulla så många varv. Så se till att ha rätt storlek! Grädda i 175 grader ca 8 min. Ha upp strösocker på ett bakplåtspapper, inte för mycket, och stjälp upp den varma kakan på pappret. Om du inte får loss den så kan man pensla bakplåtspappret med lite vatten. Lägg på plåten och låt svalna helt.

Smörkräm:
150 mjukt smör
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

Rör smör och florsocker mjukt, tillsätt vaniljsocker och äggula och rör till en len kräm. Bred detta över den avsvalnade kakan. Rulla ihop kakan så du får skarven neråt. Rulla in tårtan i bakplåtspapper och låt vila i kylen eller frys in den för senare tillfälle.