lördag 12 maj 2012

Filodegsrullar med fetaost

Mezebuffén fortsätter. Idag med filodegsrullar med fetaost. De här rullarna är goda! Verkligen supergoda! Jag visste inte riktigt hur jag skulle gå tillväga för att få till dem som jag ville ha dem och till råga på allt så var filodeg nästan omöjligt att köpa här i Helsingfors. Lyckades bara hitta smördeg, bladdeg, mördeg m.m.. Men tillslut fick jag ringa en vän som fick kolla i sin närmsta butik och där hittades filodegen! Sen kom vi till själva göra processen... Filodeg är verkligen inte alls lätt att jobba med och man behöver stort tålamod. Viktigt är också att inte låta degen torka, vilket den gör väldigt snabbt. Förvara bladen mellan två blöta handdukar. Och när jag gjorde dessa till själva buffén så använde jag faktiskt tre ark på varandra, det blev väldigt bra det med och det går snabbare. Men det är en smaksak. Men bli inte rädd för att göra dessa, de är definitivt värda mödan!  

filodegsrullar, fetaost, meze, libanesiskt, buffé, middag, bjudning, recept, bloog, mat, bak, helg






filodeg
200g smulad fetaost
2 krm svartpeppar
1/2 dl hackad mynta
2 tsk smält smör

Sätt ugnen på 225 grader. Halvtina degen i en blöt handduk. Smula osten och blanda med peppar och mynta. Ta loss ett degark i taget och låt resten ligga kvar i handduken. Lägg på en sträng fyllning, vik in kortändarna och rulla ihop till en rulle. Pensla kanterna med vatten som ”klister”. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med smält smör. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.