söndag 13 maj 2012

Plattbröd

Ett par recept till och sedan är mezebuffén klar! Till en god buffé är bröd ett måste. Goda, tunna, frasiga libanesiska tunnbröd var vad jag önskade. Men ett recept på sådana var väldigt svåra att hitta. Istället så bestämde jag mig för att laga plattbröd med yoghurt i. De blev väldigt saftiga och syrliga och passade perfekt till buffén. Dessutom gick de väldigt snabbt att göra, vilket alltid är en fördel när man har många rätter att laga. Vetemjöl blandat med grahamsmjöl gör också att de känns lite nyttigare, vilket ofta uppskattas.

bröd, recept, plattbröd, meze, tillbehör, bröd med yoghurt, blogg

bröd, recept, plattbröd, meze, tillbehör, bröd med yoghurt, blogg

Självklart var jag tvungen att smaka ett bröd varmt direkt från ugnen med lite smör på. Finns det något godare än nybakat bröd med lite smör?





5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
2 tsk oregano
0,75 tsk salt
75 g smör
3 dl mild yoghurt


Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, bakpulver, oregano och salt. Finfördela smöret i blandningen och rör ner yoghurt. Arbeta ihop till en deg. Dela degen i 16 delar. Platta ut dem med till tunna, ovala kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min. Låt bröden svalna inlindade i bakduk.