onsdag 9 maj 2012

Hummus

Hummus blir nästa recept på denna meze special. Supergott, lätt att göra och kan användas till så mycket. Godast tycker jag är att doppa något gott bröd i den och eftersom jag befinner mig i Helsingfors så är rågbröd mitt tips. Men till meze så är ett libanesiskt tunnbröd att föredra. Var dock försiktiga om ni vill hälla lite olja på som dekoration, det kan lätt komma fööör mycket. Som på min! Skyller på att jag blev skrämd när det plötsligt kom in någon i köket och frågade mig något när jag inte väntade mig det! 


hummus, hoummus, huommos, recept, olivolja, meze, libanesiskt





1 burk kikärter, 400 g
2 msk rapsolja
1 dl turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
1,5 krm mald spiskummin
salt
svartpeppar
lite olivolja

Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Mixa alla ingredienser med en stavmixer till en röra. Lägg upp i en skål och häll eventuellt över lite olivolja som dekoration.  Servera som tillbehör till grillat eller meze.