torsdag 10 maj 2012

Klyftpotatis

Det här är dem perfekta klyftpotatisen. De blir goda och krispiga och går väldigt snabbt att göra. Receptet kommer ursprungligen från min faster. Från henne har jag lärt mig väldigt mycket i köket. Varenda gång vi träffas lär jag mig något nytt. En riktigt inspirationskälla. Jag serverar dessa potatis nästan en gång i veckan. Senast som meze

klyftpotatis, hemmagjord, recept, potatis, meze, svenskt, rosmarin

klyftpotatis, hemmagjord, recept, potatis, meze, svenskt, rosmarin





2kg potatis av fast sort
0,5 dl olivolja
rosmarin
salt
svartpeppar

Sätt ugnen på 250 grader. Skrubba potatisen så att smutsen från skalet försvinner. Dela potatisen i klyftor, noga med att alla bli ungefär samma storlek så att tillagningstiden blir samma på alla. Lägg alla potatis i en stor plastpåse. Om inte alla får plats så får detta göras i omgångar. Häll i olivoljan och kryddorna. Skaka runt plastpåsen så att olja och krydda sprids. Häll upp potatisen i en långpanna klädd med bakplåtspapper.  Grädda i övre delen av ugnen i ca 20 min. KÄnn med en gaffel så att potatisen är mjuka.