lördag 5 maj 2012

Fläskfilégryta med senapssmak

På Valborgsmässoafton blev det stormiddag hemma hos oss. Middagen tillagades i form av ett knytkalas och jag stod för huvudrätten.  Fläskfilégryta med klyftpotatis blev det. Supergott med spännande smaker. Och trots att jag inte hann ta en riktig bild på den så vill jag ändå dela med mig av receptet - för det var sååå gott! 

fläskfilé, recept, gryta, senap, ost, middagsbjudning, helg


fläskfilé, recept, gryta, senap, ost, middagsbjudning, helg






600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör
salt
svartpeppar
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 dl torrt vitt vin
1 msk majsstärkelse
1 köttbuljongtärning
1 msk fransk senap
1 dl riven ost


Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, lök, majsstärkelse, buljong och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Servera med klyftpotatis och en god sallad!