söndag 6 maj 2012

Citronkakor med lakrits

Jag älskar lakrits och citron (och choklad, och...ja mycket :) ) så när jag blev bjuden på lakritskakor med citron för nått år sedan så smälte jag direkt. Jag glömde dock fråga efter receptet och har glömt bort det efter det. Men så en dag satt jag och letade efter recept med citron i, då hittade jag ett på citron kakor. Lite omändringar och lite extra lakrits senare så kom dessa kakor fram. Och oj vad goda dem var! Inte riktigt lika goda som den där första förälskelsen (men vad är det?!), men snarlikt! 

kakor, citron, lakrits, fika,

kakor, citron, lakrits, fika,

kakor, citron, lakrits, fika,



125 g smör
2,5 dl florsocker
0,5 ägg
0,5 tsk bakpulver
2,25 dl vetemjöl
0,25 dl citronjuice
2 tsk citronskal
6 st turkisk peppar (lakrits)

 Sätt ugnen på 180 grader. Blanda mjöl, florsocker och bakpulver i en skål. Dela smöret i mindre bitar. Krossa lakritsen. Tillsätt smör och lakrits tillsammans med ägget, citronsaften och citronskalet. Blanda till en smidig deg. Klicka upp klickar på en plåt. OBS! Ha mellanrum mellan kakorna då de flyter ut ganska mycket! Grädda kakorna i mitten av ugnen, cirka 8-10 minuter.