måndag 30 april 2012

Chokladbollar

Chokladbollar är en riktig klassiker för mig. Det var det första jag bakade själv (eller ja, alltid ihop med mina två vapendragare) och under hela lågstadiet något som jag i stort sett lagade varje dag. (Sedan i mellanstadiet fick man använda ugnen och då kom kladdkakan, men det är en annan historia). Det var sällan det faktiskt blev bollar av dem, oftast åts degen upp innan det hann bli ett färdigt resultat. Vilken lycka det var den dagen vi kom på att vi kunde dela degen i 3 och göra 3 jättestora bollar! Därför ringde jag idag upp mamma och frågade efter det där receptet på bollarna som finns i hennes svarta recept bok. (Den svarta receptboken ska jag en dag lista mig in i). Här är receptet som har följt mig i många år. Inga konstigheter- bara vanliga chokladbollar!


negerbollar, chokladbollar, chokladbullar, choklad, pärlsocker, recept, barndom, havregryn

negerbollar, chokladbollar, chokladbullar, choklad, pärlsocker, recept, barndom, havregryn

negerbollar, chokladbollar, chokladbullar, choklad, pärlsocker, recept, barndom, havregryn




ca 25 st (eller 3 st stora)

100 g smör
1 dl socker
3dl havregryn
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe

Garnering
Pärlsocker eller kokos

Rör samman alla ingredienser med gaffel eller med händerna. Forma till bollar. Rulla bollarna i pärlsocker (eller kokos) och lägg upp på en tallrik. Sätt in i kylskåpet en stund (det här steget brukar jag skippa). ÄT!!