onsdag 16 maj 2012

Basilikapaj med fetaost och tomater

Nu är det ju dags för långhelg igen. Med långhelger kommer ofta middagsbjudningar och besök eller bara lata dagar hemma. Oavsett vilket så tycker jag att en god matpaj är perfekt att laga då. Det går snabbt, sköter sig själv i ugnen och är väldigt gott. Jag tjuvstartade lite förra veckan då jag lagade denna basilikapajen med fetaost och tomater. Den är verkligen jättegod och passar utmärkt att bjuda på. Servera med en god sallad! Till efterrätt rekommenderar jag en god moccaparfait till vuxna och varför inte chokladmousse till de lite mindre. 

basilikapaj, paj, fetaostpaj, tomatpaj, kristi himmelfärd, recept, recept till kristi himmelfärdshelg, middagsbjudning, efterrätt, mat, god mat till kristihimmelfärd

basilikapaj, paj, fetaostpaj, tomatpaj, kristi himmelfärd, recept, recept till kristi himmelfärdshelg, middagsbjudning, efterrätt, mat, god mat till kristihimmelfärd








2 1/2 dl vetemjöl
75 g smör
3/4 dl creme fraiche eller turkisk yoghurt

1 ask cocktailtomater
200g fetaost
15 svarta oliver
1 kruka färsk basilika

2 ägg
1,5 dl mjölk
svartpeppar
salt

Pajen går snabbt att göra, men ska stå en stund i ugnen. Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt creme fraiche eller yoghurt och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Lägg tomater, smulad fetaost och finskuren basilika i pajskalet. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar i en skål. Häll över fyllningen i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen ca 30-40 min. När äggstanningen har stannat är pajen klar.