söndag 25 mars 2012

Moccaparfait med chokladsås

Efter ett par våfflor till middag så behövdes något helt annat för att få ner sötsuget. Lotten föll på en moccaparfait. Om man inte gör som jag och råkar ta grovsalt istället för flingsalt så blir det säkert supergott med salt till. Denna gång önskade jag dock att jag skippat saltet på. Dessutom så hade vi inget snabbkaffepulver, men jag tog den skvätten kaffe som var kvar i bryggaren. Det blev kanon!

moccaparfait, parfait, mocca, glass, choklad, sås, chokladsås, recept, efterrätt, dessert, söndagsmiddag




4 äggulor
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk snabbkaffepulver
3 dl vispgrädde

Sås:
1 ½ dl vispgrädde
1 msk strösocker
100 g mörk choklad

Till servering:
1 msk krossade kaffebönor
1 tsk flingsalt

Vispa äggulor, florsocker, vaniljsocker och kaffepulver pösigt. Vispa grädden tjock och blanda den med äggsmeten. Häll smeten i en form, ca 1 liter. Frys i 4–5 tim. Låt parfaiten stå i kyl ca 30 min innan servering. Koka upp grädde och socker. Bryt chokladen i bitar, lägg dem i grädden och låt smälta på svag värme. Servera parfaiten med varm chokladsås och toppa med kaffekross och flingsalt.