onsdag 27 juni 2012

Sockerkaka med blåbär

En av kakorna jag tog med till midsommarfirandet var den här sockerkakan med blåbär i. Det var en sista minuten ändring då sambon sa att det skulle vara gott med sockerkaka. Eftersom det händer så sällan att han frågar efter sötsaker så satte jag igång direkt med att baka. Den blev precis klar när vännerna plingade på dörren för att hämta upp oss. Det är tajt det! Men så god den blev! Att blåbären är självplockade är ju bara ännu roligare, då har man en historia med på köpet. Ok, jag kan inte ta åt mig äran av plockningen. Men jag transporterade hem dem i alla fall! Och på tal om historia, nu ska jag sätta mig på balkongen och läsa tidningen Skriva som kom på posten. Tips om hur man skriver bra, det kan jag behöva! 

recept, sockerkaka, blåbär, fika

recept, sockerkaka, blåbär, fika



1,5- 2 dl blåbär

Gå ut i skogen och plocka blåbär medan det regnar och hundratals mygg försöker äta upp dig eller köp blåbär från en butik eller liknande. Baka sockerkakssmeten enligt receptet. Innan smeten hälls i formen, blanda försiktigt i blåbären. Häll i formen och grädda i ugnen. Låt svalna. Servera!