tisdag 26 juni 2012

Risotto med basilika och tomat

Nu när min egenodlade basilika börjar växa till sig till bra storlek så används den flitigt. Bland annat så fick den vara en av huvudingredienserna i den här risotton. Risotto är något jag lagar flitigt när jag äter middag själv, vilket händer någon gång per vecka om jag inte äter ute då istället. Det är så snabbt och enkelt och så är det ju perfekt att ha en hel gryta av denna ljuvligheten för sig själv! Dessutom så går det ju att variera oändligt, vilket uppskattas mycket! Har ni någon mat ni lagar oftare om ni äter själva?
  
recept, basilika, tomat, risotto

recept, basilika, tomat, risotto




300 g risottoris
parmesanost efter smak (ca 0,5 dl)
1 liter grönsaksbuljong
1 näve färska basilikablad
1 vitlöksklyfta
2-3 tomater
smör

Stek lök i olivolja i en kastrull tills den blivit mjukt och fått färg. Häll i riset och stek en liten stund. Häll på het buljong en slev i taget tills riset har blivit al dente. Häll ca en slev i minuten, mitt ris skulle koka 18 minuter. Låt vattnet koka helt bort innan du häller på nästa slev. Klyfta tomaterna och dela till mindre bitar. Hacka basilikan och vitlöken lite. Stek tomater, basilika och vitlök i lite smör i ett par minuter på låg värme. När riset börjar bli klart så hälls tomat och basilikan i riset och alltihop rörs ihop med riven parmesanost efter smak. Krydda eventuellt med lite svartpeppar. Servera!