torsdag 28 juni 2012

Crinkles

Det blev inte bara sockerkaka med till midsommar utan även crinkles! Enda sedan jag såg dem första gången så har jag velat baka dem och nu var det äntligen dags. De var mycket enkla att baka och i och med degen ska vila i kylen i några timmar så testade jag att istället förbereda degen och frysa in den. Tog upp degen kvällen innan vi skulle åka och la i kylen, sen bakade jag ut kakorna samma dag vi skulle åka. Det gick jättebra! Och så smidigt. Dessa kakor var populära vill jag lova! En av kommentarerna var: "Det var den godaste kakan jag någonsin ätit!". Jag kan inte annat än att hålla med, de var väldigt goda! 

recept, crinkles, choklad, kaka, fika

recept, crinkles, choklad, kaka, fika

recept, crinkles, choklad, kaka, fika






175 g mörk choklad
75 g smör
2 ägg
1 dl socker
3,5 dl mjöl
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt

Florsocker till att rulla kakorna i


Lägg smör och choklad i en kastrull. Smält på svag värme. Låt svalna lite. Vispa ägg och socker riktigt fluffigt med elvisp eller liknande. Det tar ca 5 min. Tillsätta vaniljsockret. Blanda i den smälta chokladen och smöret i smeten. Rör ihop salt, mjöl, kakao och bakpulver i en skål. Vänd försiktigt ner detta i smtern. Täck med plastfolie och låt vila i kylen i minst 4 timmar. Fungerar även att frysa in för senare tillfälle. Sätt ugnen på 170 grader. Häll florsocker i en skål. Forma degen till bollar, ca 30 st. Rulla sedan bollarna i florsocker och lägg på plåtar täckta med bakplåtspapper. Tryck till lite lätt på kakan så att den inte är så rund längre. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.