onsdag 2 maj 2012

Gratinerad taco med bönor

 Efter en lång dag framför datan och klockan bara sprungit iväg så var middagen helt bortglömd. Tittade vad jag hade hemma och det visade sig inte vara mycket. Lite tacochips, lite isbergssallad och bönor. Tur att jag hade detta i recept i arkivet. Skynda till affären och handlar lite färs, 20 min senare var maten serverad. Och gott var det kan jag lova! Dessutom räckte det till lunch och middag dagen efter som det är beräknat på 4. För även om jag lagar mycket mat så händer det även att jag äter samma mat 3 måltider i rad. 

taco, bönor, mexikanskt, vardagsmat, recept, tortilla, tortillachips, isbergssallad, snabbbt

taco, bönor, mexikanskt, vardagsmat, recept, tortilla, tortillachips, isbergssallad, snabbbt

400 g nötfärs
1 gul lök
1 burk tacosås (à 400 g)
1 burk vita bönor i tomatsås (à 400 g)
1,5 dl riven ost
salt
1/2 påse tacochips (à ca 100 g)
2 dl gräddfil
isbergssallad till servering

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och hacka löken. Stek färsen tills den smulat sig och tillsätt löken. Salta och låt steka tills klart. Tillsätt bönor och tacosås. Låt koka ca 10 minuter. Rör ner 1 dl ost. Häll upp i en ugnsform och lägg på tacochips. På med resten av osten och gratinera i ugnen i ca 10 min. Servera med gräddfil och isbergssallad. Tips! Om man vill ha till lunch dagen efter ich har tillgång till ugn så lägg undan lite i en mindre ugnsform och gratinera det lagom till lunchen istället.