tisdag 24 april 2012

Müsli med torkad physalis

När müslin hemma tog slut så passade jag på att få användning av de torkade physalisen som följde med mig till Helsingfors efter senaste besöket i Sverige.  En härlig blandning mellan frön och torkad frukt. För att göra den ännu nyttigare så tillsatte jag nässelpulver. Och så använde jag honung med saffranssmak istället för vanlig. Det här är en helt underbar müsli!

hemmagjord müsli, musli, müsli, saffran, honung, physalis, recept, pumpakärnor, nyttigt, frukost, mellanmål, fika, äta efter gym, äta efter träning

hemmagjord müsli, musli, müsli, saffran, honung, physalis, recept, pumpakärnor, nyttigt, frukost, mellanmål, fika, äta efter gym, äta efter träning


12 dl fyrkornsflingor
1 dl vetegroddar
2 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor 
1dl linfrön
1 dl vatten
1 dl honung
1,5 dl torkade physalis och tranbär
2 tsk vaniljsocker
2 msk nässelpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda fyrkornsflingor, vetegroddar,  solroskärnor, linfrön och pumpakärnor i en långpanna. Blanda vatten, honung och vaniljsocker. Häll blandningen över flingorna och rör om. Rosta flingorna mitt i ugnen i ca 20 minuter. Rör om några gånger under tiden.  Rör ner den torkade frukten samt nässelpulver i flingblandningen och låt kallna.