torsdag 3 april 2014

Kola & lingonpaj

En syrlig paj med hemmagjord kolasås proppfull med lingon, godare kan det knappast bli! Den är riktigt kletig och härlig. Jag gjorde den i små formar, men rekommenderar att ni använder en stor form. Detta är ingen paj som man tar ut ur formen, den är för kletig för det. Men oj så god!!! Servera som den är eller med lite vaniljglass. 





100g smör
2,5 dl vetemjöl
1 msk vatten

Fyllning:
2 dl vispgrädde
1 dl mörk sirap
1 dl strösocker
1 krm salt
4 dl lingon

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop smör och mjöl. Häll i vattnet och arbeta till en deg. Tryck ut degen i en pajform(ca 24 cm). Låt formen stå i kylen i ca 30 min. Nagga med en gaffel. Förgrädda pajen i ca 10 min.

Kolasås: Blanda grädde, sirap, socker och salt i en vid kastrull. Låt det koka utan lock i ca 20 min.

Lägg lingonen i pajskalet och häll över kolasåsen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt pajen kallna.