måndag 16 september 2013

Tarte tatin med rabarber och russin

Vissa saker kommer tyvärr inte att hittas på denna bloggen. Som t ex en tarte tatin gjord på äpple, det är jag alldeles för allergisk mot för att laga. Synd, en god bit äppelpaj är det ju få som tackar nej till. För att även jag ska få njuta av tarte tatin så har jag tidigare testat att göra den på banan, och den här gången blev det med rabarber och russin. Det här är sött, riktigt sött! 





200g smördeg (färdig från frysdisken)

Fyllning:

50g smör
1,5 dl socker
1 liter rabarber i skivor
0,5 tsk kanel
1 dl russin
0,5 tsk kardemumma
1 msk potatismjöl

Tina smördegen. Sätt ugnen på 175 grader och lägg smöret i en pajform, cca 24 cm i diameter (OBS! EJ med löstagbarkant). Låt smöret smält i ugnen. Ta ut och stör över 1 dl socker över smöret. Grädda i ugnen i ca 15 min, tills sockret är löst och har fått lite färg. Lägg rabarberbitar och russin i formen. Strö över resten av sockret, kanel, kardemumma och potatismjöl. Kavla ut smördegen och täck över. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Ta ut ur ugnen och vänd pajen upp och ner. OBS! var försiktig då sockerlösningen är mycket varm! Servera med vaniljglass.