lördag 28 september 2013

Sallad med smörstekta kantareller

Det börjar redan bli lite svårt att hitta kantareller i butik. Skogen har jag inte koll på då jag är lite för rädd för att plocka svamp själv - tänk om jag plockar något giftigt! Istället köper jag ofta mina och litar på de som säljer de :) Och jisses vad gott det är!!! Den här salladen innehåller smörstekta kantareller, oliver, rostade solroskärnor en god olivolja och krispiga salladsblad. Godare saker får man leta efter!



200 g kantareller
15-20 oliver
200 g sallad
3 msk solroskärnor
lite flingsalt / örtsalt
1,5 msk olivolja
2 msk smör att steka i
salt
peppar

Börja med att rosta solroskärnorna så att de svalnar. Värm en stekpanna till medelvärme och rosta kärnorna i den torra pannan i ett par minuter. Salta lätt med lite örtsalt. Putsa kantarellerna så att de är rena. Skiva eller riva salladen så att den är i mindre bitar. Skiva oliverna. Dela eventuellt kantarellerna till mindre bitar. Stek kantarellerna i en panna någon minut så att vätskan försvinner. Tillsätt smör och stek ett par minuter till. Avsluta med att salta och peppra. Servera kantarellerna i salladen.