tisdag 25 juni 2013

Världens godaste rabarberpaj

Här kommer ett recept på världens godaste och enklaste rabarberpaj med jordgubbar! Jag är lite konstig när det kommer till söta pajer - jag tycker inte om de varma, inte ens lite. Så när sötsuget satte in en måndagskväll och på en paj så bakade jag det snabbaste jag kunde och lät pajen kylas i frysen. Så klockan var nästan midnatt innan jag fick njuta av den här pajen, men oj vad det var värt det! Och hur härligt var det inte att ha en paj att dela med vänner dagen efter. Trots att bara 1/4 var kvar... :)




100g smör / margaring
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk strösocker

Fyllning:
2 rabarberstänger av den större sorten
200 g jordgubbar (färska, men tinade från frysen går med)
0,75 dl strösocker
1 tsk kanel
1 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Blanda mjöl, bakpulver och socker. Smält smöret och rör ihop till en smulig deg. Tryck ut den i en pajform, 24 cm i diameter. Skär rabarbern och jordgubbarna i bitar. Blanda frukten med socker, kanel och mjöl. Lägg fyllningen i formen. Avsluta med att hälla i grädden. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

(Original recept: arla.se)