fredag 5 april 2013

Rabarberfrallor

Just nu längtar jag efter våren. Efter kalendern att döma borde den redan vara här. Jag tjuvstartar lite med vår/sommar känsla genom att baka frallor med rabarber från förra sommaren. De ger en lite sötsur smak och passar utmärkt till till exempel mjukost. 







250 g skivade rabarber 
3 msk strösocker
50 g jäst
50 g rumstempererat smör
2 tsk salt
4 dl grovt rågmjöl
7 dl vetemjöl

Koka upp rabarber, 2 ½ dl vatten och socker i en kastrull. Häll det i en bunke, låt svalna tills ljummet. Tillsätt jäst, smör, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig, den ska vara ganska lös. Jäs under bakduk ca 45 min. Sätt ugnen på 225 grader. Häll ut degen på mjölad bänk och dela den i 16 delar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 10 min. Grädda bröden i mitten av ugnen 12–13 min. Låt svalna på galler.

(Orginal: arla.se )