söndag 10 februari 2013

Semlor!!!

På tisdag är det dags för fettisdagen! Därför dagsredan nu att börja tänka på att baka till bullarna. Jag gjorde ett stor bak igår till gäster som var på väg. Själv föredrar jag mindre bullar medan sambon gärna vill ha så stora semlor som möjligt, så då blev det en plåt med stora och en med små bullar. I Finland äter man dessutom de här bullarna med sylt och grädde istället för mandelmassa. Det passar mig bra som är allergisk mot nötter, men det blir inte riktigt samma sak. Därför tog jag detta året i akt på ett recept jag hittade här och gjorde mandelmassa på solroskärnor istället. Det blev supergott! (Att jag råkade hälla ut 200 g krossade solroskärnor på golvet är ju sådant man kan stå ut med när bullarna blev så goda!)






Recept på bullarna hittas här.

Och alternativ mandelmassa här. Om du vill testa finska varianten så finns syltförslag här och här.