torsdag 7 februari 2013

Fransk inspirerad köttfärspaj

Den här pajen är så god att efter första gången jag lagat den så lagades den fyra gånger till hemma inom  ett intervall av två veckor. Den blev bjudrätt både hit och dit och fungerade som vardagslyx andra gånger. Genom att lägga i trattkantareller istället för champinjoner så  känns den dessutom extra lyxig och väääldigt god.


paj, köttfärs, franska, örter, kantarell, bjudrätt


4 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
50g smör
2 tsk bakpulver

400g nötfärs
smör
salt
peppar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl röd vin
2 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
0,5 köttbuljongtärning
100 g kantareller 

2 dl crème fraiche
1 dl riven ost
1 vitlökssklyfta
salt
peppar

Blanda vetemjöl, mjölk, smör och bakpulver till en deg. Tryck ut degen i en pajform och låt stå kallt i minst 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda pajskalet i 10 min. Stek köttfärs och hacakd lök i lite smör. Salta och peppra. Häll i vin, tomatpuré, timjan, kantareller och buljongtärning. Låt småputtra  ca 10 min. Blanda crème fraiche, riven ost, vitlök salt och peppar i en skål. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min. Servera med en god sallad.