tisdag 4 december 2012

Saffransskorpor

Det i bakväg som har blivit min julklassiker är dessa skorpor med saffran. Genom åren har de utvecklats från Ernsts original recept med valnötter till min egna variant som naturella, med solrosfrön eller med pumpakärnor. Allt beroende på känsla, vad jag har hemma eller allergier. Att varje år få plocka fram Ernst julbok och bläddra fram till det här receptet känns lite som en ny tradition, en väldigt fin tradition tycker jag. Att köket luktar helt gudomligt medan dessa torkar är inte fy skam det heller. Lägg i en burk och knyt på en rosett och du har en perfekt gåbort-present i juletider. 







100g smör
3 ägg
2,5 dl socker
1 paket saffran (0,5 g)
0,5 tsk salt
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

100g solrosfrön eller pumpakärnor eller valnötter eller inget av det

Smält smöret i en kastrull och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt, ca 3 min. Stöt saffran med salt i en mortel och rör sedan ner blandningen i smöret. Blanda nötter/frön, mjöl och bakpulver för sig och rör sedan ihop med saffranssmöret och äggsmeten till en ganska lös deg. Dela i tre delar och forma till rullar, dessa kommer nu avgöra hur länga dina skorpor bli. Om du vill ha lite mindre och tjockare skorpor, gör rullarna ganska smala. Jag brukar göra ca 8 cm breda. Lägg rullarna på bakplåtspappersklädd plåt, de kan vara ganska kletiga. Ett tips är att hälla ut tre rader direkt på plåten och forma med en slickepott. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter. Skär längderna till skorpor med diagonala snitt. Torka i 75 grader i ca 75 minuter. Förvara i lufttät burk.