torsdag 6 december 2012

Glöggtryffel

"Mat och bak"- bloggen är mycket inne på temat bak just nu. Det blir lätt så i juletid. Baket och sötsakerna står i centrum. I alla fall för mig. I min familj är det så många andra som sköter själva julmaten så bra att jag gärna tar ett kliv åt sidan och koncentrerar mig på att fixa ljuvliga godsaker. I år har jag varit inne mycket på "glögg och pepparkaks-tema" i tankarna. Mitt senast tillskott blev tryfflar med glöggsmak. Just tryfflar kan man göra på många olika sätt, gemensamt för alla är väl ändå basen med choklad, socker och grädde. Det här är en snabb variant som inte behöver vila ett dygn i rumstemperatur som andra lätt kan göra. Den är minst lika god i alla fall. 

recept, tryffel, glögg, jul, godis

recept, tryffel, glögg, jul, godis

100 g mörk choklad
0,5 dl vispgrädde
12 g smör
2 msk farinsocker
2-3 msk glögg (koncentrat)


Hacka chokladen. Koka upp grädde och socker. Tillsätt chokladen, smöret och glöggen och rör tills det är en slät massa. Spritsa ut i små formar, till exempel knäckformar. Förvara i kylen.