söndag 2 december 2012

Pepparkakskrydda

I år gav jag på mig att göra egen pepparkakskrydda, för att sedan enkelt kunna ge olika bakverk en smak av pepparkaka. Med facit i hand så köper jag nog istället en påse färdig krydda för 50 cent. Men de kommer så klart inte alls upp i den här härliga doften och smaken. Mina kryddor kommer nämligen direkt från en matmarknad i Indien. De är värda mycket jobb att ta hand om, för smaken är så stark och ren. Men att malen hel kanel, kardemumma eller nejlikor utan något att mala i var inte det lättaste. Jag stod i timmar med min mortel och försökte få ett fint pulver, men ack den som ger sig. Här är nu resultatet, den finaste kryddblandningen i min kryddhylla!

recept, krydda, pepparkaka

recept, krydda, pepparkaka




Ingefära
Kanel
Nejlika
Kardemumma

Blanda två delar ingefära och kanel med en del nejlika och kardemumma. Använd hela kryddor som du maler själv  (ingefäran köps som malen) eller köp färdig malna och gör egen blandning efter smak. Använd till att ge en härlig pepparkakssmak i bakverk.