lördag 24 november 2012

Kladdkaka på vitchoklad med aprikosmarmelad

Nu när kylan och vintermörkret börjar lägra sig på allvar, kan det vara skönt att gå in i värmen och tända en brasa samtidigt som man umgås med familjen. Det var precis vad jag gjorde för några veckor sedan när jag var på besök hemma i Sverige; jag och min syster bakade den här underbara kladdkakan med vit choklad som vi sedan avnjöt framför kaminen till ett parti kortspel med nära och kära. Testa du också och njut!

recept, kaka, kladd, aprikos, vit choklad

recept, kaka, kladd, aprikos, vit choklad





3 ägg
3 dl socker
200g vit choklad
200g smör
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Garnering
150g aprikosmarmelad
4 msk cream cheese ( typ philadelphia)
50g vit choklad

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker poröst, ca 5 min. Smält smöret i en kastrull och rör i chokladen tills den smält. Rör ihop mjöl och bakpulver. Sikta i mjölblandningen i äggblandningen växelvis med chokladblandningen. Observera att chokladblandningen inte ska vara för varm, då kan det skära sig. Häll i en smörad form med avtagbarkant. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 12 min.

(Recept.nu)