fredag 14 september 2012

Paj med fetaost och spenat

Veckorna bara springer iväg nuförtiden! Nu är det fredag och dags för helg igen! Hösten börjar dessutom göra intågande på allvar. För ett par veckor sedan så tog jag och en vän cykeln och åkte på picknick och satt till sent på kvällen på ett berg med utsikt över Helsingfors. Fyra varmluftsballonger lyfte från Drumsö i kvällsolen och vi njöt av utsikten från Fölisön där vi satt. I dagens regn känns det som långt borta. Men känslan finns kvar och framför allt den goda picknick-matsäcken. Jag passade på att baka lite småpajer som funkar lika bra att äta varma som kalla. Och goda var de! Passa er bara när ni saltar, då fetaost kan vara ganska salt i sig. Hoppas ni får en härlig helg och om solen tittar fram så är ju en härlig höstpicknick inte helt fel. Njut! 

recept, paj, fetaost, spenat, picknick





Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten

Fyllning
75 g bladspenat
2 hackade vitlöksklyftor
smör
0,5 tsk salt
1 krm peppar
1,5 tsk spiskummin
150 g fetaost
250 g cottage cheese
1 dl vispgrädde
3 ägg

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten, arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter, eller i 8 småpajformar. Nagga och låt stå i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Rensa och skölj spenaten. Fräs löken i smör. Lägg i spenaten och låt den fräsa med. Tillsätt salt, peppar och spiskummin. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Bryt osten i bitar. Blanda ost, cottage cheese, grädde och ägg. Rör ner spenat. Häll blandningen i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min.