onsdag 26 september 2012

Falafel

Ibland vill inte allt riktigt som man själv vill och all energi känns som bortblåst. När man dessutom måste bege sig hem till Sverige i svåra ärenden så känns energin ännu längre bort. Men det kanske är i just de här tillfällena man ska se till att äta gott och nyttigt och njuta av det lilla. Tyvärr har jag inte varit bra på det utan det har mest blivit värmning i micron, inget som jag i vanliga fall gör. Nu är det dock en ljusare tid framöver då jag ska ta mina första kliv ut i arbetslivet efter examen. Det blir spännande och mycket att göra. Jag hoppas med överseende. Ta hand om er och om varandra! 






1 burk kikärtor, 400 g
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk mald spiskummin
salt
1 tsk sambal oelek
2 msk majsstärkelse
1 msk rapsolja


Skölj kikärtorna och låt dem rinna av. Skala och hacka löken. Mixa kikärtor, lök, vitlök, spiskummin, salt, sambal olek, majsstärkelse och rapsolja. Forma smeten till små, platta bullar. Stek dem på medelvärme i rapsolja i en stekpanna ca 2 min på varje sida. Servera med couscous och pepperoni.