torsdag 30 augusti 2012

Tacopaj

Nästan varje vecka så träffas jag och en annan svensk tjej som bor här i Helsingfors och lagar mat. Nu har det hunnit bli ett antal gånger under ett par år, blir ju inte varje vecka då vi båda är ganska bra på att åka till Sverige olika tider och långa resor, men de recepten vi har hunnit med är i stor mån mina favoriter. Glömmer aldrig första gången jag var på besök hos dem och den underbara sparrissoppan sprutade ut över hela köket. Eller den gången vi bestämde oss för att göra dubbelsats kanelbullar i mitt lilla kök, till slut var det jäsande kanelbullsplåtar över hela lägenheten. Nu senast blev det en underbar tacopaj och crème brûlee. Jag vet inte hur vi gör det, men oj så gott det blir varenda gång. Så även denna! 

recept, tacopaj, creme brulee




Pajdeg
125g smör
3 dl vetemjöl
ev. ett par msk vatten

Fyllning
400-500g nötfärs
1 påse tacokrydda
1 burk tacosås
2,5 dl creme fraiche
2 tomater
ev. lite färska champinjoner
1,5 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut i en pajform. Tillsätt vatten i degen om den är för smulig. Låt stå svalt så länge. Stek nötfärsen och när den nästan är klar, tillsätt tacokrydda och lite vatten. Blanda creme fraiche och tacosås. Skiva tomaterna och eventuellt champinjoner. Fyll pajskalet med färs. Häll på creme fraiche blandningen och garnera med tomater och ev champinjoner. Avsluta med riven ost. Grädda i ugnen i ca 20 min.

(Recept från syrran!)