lördag 11 augusti 2012

Ost- och dillpaj med kräftstjärtar

Nu är det kräftornas tid och med det kommer kräftskiva! Här i Finland är inte kräftskiva (i alla fall bland mina vänner) inte något brett känt. I Sverige känner vi ju dock till kräftskivor mycket väl, kräftor, hattar, snapsar och sånger. För att nämna lite! Det finns ju många varianter, för att inviga finska vänner och ge tips till andra intresserade av lite tips inför kräftskivan kommer här mitt favoritrecept till kräftskiva! Eftersom man måste äta många kräftor för att bli mätt är det bra att ha något mättande tillbehör, min absoluta favorit är att servera små ostpajer till kräftorna. Eller varför inte servera pajerna med små kräftstjärtar på?

recept, ostpaj, kräftor

recept, ostpaj, kräftor

Till en kräftskiva, eller till alla fester, så krävs en dessert! Eller varför inte göra två varianter? Mitt förslag är de här två:

Chokladmousse med crisp

Vaniljbrulée

Ost- och dillpaj med kräftstjärtar:

Pajdeg:
150g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

Fyllning:
2 dl mjölk
2 ägg
125g riven ost av valfri smakkaraktär
1 msk dill
salt
peppar

Garnering:
Kräftsstjärtar
Creme fraiche
Dillkvist

Hacka samman mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en ugnssäker form, ca 25 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt vila ca 30 min i kylen. Sätt ugnen på 200 grader. Riv osten. Vispa samman ägg, mjölk, salt, dill och peppar. Tillsätt osten. Häll fyllningen i pajskalet och grädda tills äggstanningen stelnat, ca 35 min. Garnera med kräftstjärtar, creme fraiche och dillkvist!