tisdag 3 juli 2012

Lingonsaft

Som en del av att rensa ut frysen inför kommande bär, jag hoppas det kommer i alla fall, så har jag gjort en hel del saft. Också för att saft är lätt att ha med till stugan istället för juice. Dessutom är ju lingonsaft eller lingondricka supergott! Och påminner om Sverige! Jag har redan druckit ett antal kannor i stugan. Förutom lingon så använde jag även upp min tranbär, av dem blev det lingon- och tranbärsdricka. Gör på samma sätt som med lingonen bara! 

recept, lingon, saft, dricka

recept, lingon, saft, dricka

recept, lingon, saft, dricka




2 l lingon
5 dl vatten
5 dl strösocker per liter avrunnen saft

Skölj bären väl och ta bort eventuellt skräp såsom blad. Koka upp vattnet. Lägg i bären i grytan med vattnet och låt koka i ca 10 min, samtidigt som du trycker sönder bären mot kanten. När det har kokat, häll saften i en silställning och låt rinna i ca 30 min. Värm under tiden flaskor på ca 100 grader i ugnen fram tills saften är klar. Mät saften och för varje liter saft (jag fick en liter) så bland i 5 dl socker och låt saften koka igen i 5-10 min. Skumma av under tiden. Häll upp saften på rena varma flaskor. Tillslut och förvara svalt och mörkt.

Blanda sedan ca 1:1 saft och vatten för ganska stark saft. Jag blandar oftast ca 3+7.