måndag 2 juli 2012

Jordgubbsglass på yoghurt

Att internet inte skulle fungera så bra i sommarstugan det visste jag, men att det skulle vara så här långsamt det kunde jag inte tro. Men men, på semester har man tid att vänta. Dessutom så ösregnar det idag så det är gott om tid att sitta i stugan och njuta av regnet mot rutorna. Och såklart gott om tid att laga mat! Tyvärr är väl bilduppladdningen sisådär, så framtill jag har gett mig ut på en täckningsjakt så får några härliga bortglömda bitar visas upp. Men inte är det fy skam, i alla fall inte den här underbara jordgubbsglassen jag lagade när jag var på besök i Sverige för några veckor sedan. Den var jättegod! Och enkel! Ta vilket bär du känner för! Jag har sett att hallon har använts flitigt till glass på andra bloggar. Servera med en chokladbit till. Mums! 

glass, jordgubbe, yoghurt, recept

recept, glass, jordgubbe, yoghurt, choklad





5 dl yoghurt (rysk eller turkisk)
1 dl flytande honung
200 g färska jordgubbar

Blanda yoghurt med 0,5 dl honung i en skål. Mixa jordgubbar med en stavmixer eller mixermaskin tillsammans med 0,5 dl honung tills det blir slätt. Alternativt så fungerar det även att riva jordgubbarna. Rör ner jordgubbssåsen i yoghurten och häll upp i en burk. Ställ i frysen och låt stå i ca 5 timmar eller tills det blivit fryst. Ta fram och låt stå en stund innan servering.