onsdag 20 juni 2012

Tårta med marängtäcke, tranbär och kolasås

Till midsommar passar det utmärkt med en tårta. Mitt förslag är den här med kolasås och marängtäcke, byt ut tranbär mot jordgubbar om ni känner för det. Detta råkar dessutom vara den första tårtan jag någonsin har bakat! Eftersom jag inte tycker om grädde så brukar jag undvika tårta, men när jag nu senaste tiden har hittat massa recept med marängtäcke istället så var jag tvungen att prova. Och ojojoj, detta är gott! För att jämna ut det söta så fyllde jag med tranbär och kolasås härifrån. För att vara min första tårta så är jag mycket nöjd. Detta recept kommer följa mig länge framöver. Testa ni med vetja! 

recept, tårta, midsommar, marängtäcke, tranbär, kolasås

recept, tårta, midsommar, marängtäcke, tranbär, kolasås

recept, tårta, midsommar, marängtäcke, tranbär, kolasås




170 g smör
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk salt
4,5 dl socker
2 ägg
3 äggulor (spara äggvitorna)
1 extra äggvita
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjölk
1,5 dl tranbär
2 dl kolasås

Värm ugnen till 175 grader. Smöra 2 runda formar att baka bottnarna i. Täck botten med smörpapper. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Ställ åt sidan. Vispa smör med 3 dl av sockret med elvisp tills fluffigt. Tillsätt ägg och gulor, ett i taget, blanda väl mellan äggen. Tillsätt vaniljsockret. Tillsätt mjäl och mjölk alternerande emellan tills allt är tillsatt. Häll hälften av smetan i varje form. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 min. Låt sedan svalna i ca 10 min i formarna. Vänd upp och ner samt ta bort pappret. Låt svalna helt. När kalla lägg på ett ugnståligt fat och  häll på tranbär och kolasås på ena delen, botten sidan upp. Lägg på den andra botten.  Värm ugnen till 225 grader. Vispa äggvitorna (4 stycken) tills fasta. Rör i sockret, 1,5 dl. Bred på jämnt över kakan med en spatel. Sätt i i ugnen i ett par minuter tills topparna av marängen fått färg. Observera! Vakta noga.