tisdag 19 juni 2012

Köttfärsgratäng med polenta

När jag såg denna på Pickipicki så visste jag direkt att denna ska jag laga!  Polenta var för övrigt något jag inte tidigare hade testat. Den här rätten är god och enkel. Det enda jag tyckte var lite knepigt var att få polentatäcket på såsen. Men det gick tillslut! Och detta är gott, kanske lite godare som lunchlåda dagen efter än direkt från ugn. Nästa gång jag lagar den så tänker jag dock byta ut majs och eventuellt  paprika mot någon annan grönsak som till exempel broccoli. För mig blev smaken lite enformig annars.  Vad brukar ni använda polenta till?

recept, köttfärsgratäng, polenta, lunchlåda


Receptet hittar ni bäst härifrån.

Dock så vill jag göra lite ändringar i receptet och skriver min variant här:

500 g nötfärs
1 msk rapsolja
1 purjolök
1 paprika
150g broccolibuketter
1 vitlöksklyfta
500 g passerade tomater
salt
svartpeppar
3,5 dl polenta
1 l vatten
1 tsk salt
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Grovhacka purjolök och paprika samt dela broccolin i lite mindre delar. Finhacka vitlöksklyftan. Fräs lök och vitlök i olja i en stekpanna. Bryn köttfärsen. Tillsätt passerade tomater och låt koka ett par minuter på svag värme, tillsätt paprika och broccoli. Krydda och smaka av. Koka upp vatten och salt. Rör ner polentan och låt stå och dra 5-10 min under lock. Häll upp köttfärsröra i en ugnsform och bred över polentan. Toppa med riven ost. Gratinera i mitten av ugnen i 20-25 min.