torsdag 21 juni 2012

Pizzasnurror

Förberedelserna har varit många, men nu är det dags! Dags att packa väskor, mat och annat för att åka iväg på midsommarfirande. Hundratals (nja) köttbullar är rullade, kakor är bakade och pizzasnurror är snurrade! Det blir nämligen mina bidrag till årets midsommar knytis i Åbos skärgård på ön. Ingen el, vatten från en brunn, midsommareld och en massa bastande är temat för helgen. Som enda svensk ska jag dock ändå försöka få in lite svenska element, därav köttbullar, vi får se om jag kan övertyga sällskapet om "Små grodorna" och midsommarstång dock. Men skam den som ger sig! Jag önskar er alla en mycket trevlig midsommar! Då det är kort om el på ön blir det svårt att höras innan jag är tillbaka. Men ses igen det gör vi senast på måndag! Då berättar jag även om pizzasnurrorna blev en succé! Enligt min provsmakning så kan det inte bli annat! Glad midsommar!

recept, snack, pizza, snurror, tilltugg

recept, snack, pizza, snurror, tilltugg

recept, snack, pizza, snurror, tilltugg





1 sats Mikas pizzadeg 
2 vitlöksklyftor
2 msk oregano
100 g mjukt smör
1 msk honung
4 msk riven parmesanost
150 g fetaost

vatten till pensling
flingsalt

Gör pizzadegen enligt receptet och låt den jäsa. Sätt ugnen på 250 grader. Pressa vitlöksklyftorna. och blanda den med det mjuka smöret. Blanda även i honung, oregano, parmesan och smulad fetaost. Kavla ut degen till en tunn rektangel. Bred ut kryddsmöret över degen. Pensla den ena långsidan med lite vatten. Rulla ihop degen till en  rulle från den andra långsidan. Var försiktig så att det inte spricker! Rullen ska bli ganska tajt rullad. Skär degen i tunna skivor med en vass kniv, ta en brödkniv och såga fram och tillbaka, och lägg snurrorna på en plåt med bakplåtspapper. Strö över lite flingsalt, kan uteslutas då fetaosten redan är ganska salt. Grädda snurrorna gyllene i mitten av ugnen i cirka 8 minuter.