torsdag 7 juni 2012

Smörstekta rabarber

Av rabarber kan man göra mycket. Just nu är rabarber nästan den enda råvara jag kan tänka på, och jordgubbar förstås! Att steka rabarber i lite (ok, mycket!) smör och kardemumma det är riktigt gott. Servera med lite kvarg och du har en perfekt liten efterrätt. Visst är det gott med socker också, men jag föredrar att bara ta lite socker och känna rabarberns syrlighet. Dessutom gjorde det att jag fick alla smörstekta rabarber för mig själv, karlen tyckte det var alldeles för surt. Mycket socker eller lite; välj själv - men testa detta! 

recept, smörstekta rabarber, rabarber, smör, efterrätt, kvarg

recept, smörstekta rabarber, rabarber, smör, efterrätt, kvarg

300 g rabarberstjälkar
25 g smör
3 msk råsocker
1 tsk stött kardemumma

Till servering:
1 dl kvarg (eller kesella)

Skär rabarbern i breda bitar, lite på snedden. Stek dem i smör i en panna 2 min. Strö över socker och kardemumma och stek ca 2 min tills sockret börjar bli ljusbrunt. Låt svalna lite. Servera med kvarg.