onsdag 6 juni 2012

Spaghetti med balsamico stekta tomater och ärtpesto

Jag är verkligen på rundtur över hela Sverige. Nu har jag slagit mig till ro på östkusten där det idag bjuds på väldigt fint och härligt nationaldagsväder. Vad dagen har att erbjuda annars vet jag inte riktigt, det blir en härlig middag med efterrätt ikväll i alla fall. Så länge tipsar jag om en väldigt enkel och mycket god lunch; nämligen spaghetti med balsamico stekta tomater. Njut nu av en härlig ledig dag! Vad ska ni göra så här på nationaldagen?

recept, spaghetti, balsamico, tomater, ärtpesto, nationaldag, bacon



2 port

300g fullkornsspaghetti
1 paket bacon (á 140g)
2 tomater
0,5 dl balsamicovinäger
2 vitlöksklyftor

Ärtpesto
2 msk turkisk yoghurt (eller hasselnötter)
200g frysta ärtor
1 vitlöksklyfta
1msk rapsolja
salt 
peppar

Koka spaghettin enligt anvisningar på förpackningen. Stek baconen krispiga. Skiva tomaterna i skivor, stek i en kastrull i lite olja. Pressa i en vitlöksklyfta. Låt steka lite. Tillsätt balsamicovinäger och låt koka 5 min. Ärtpesto: Lagg alla ingredienser i en bunke och mixa med en stavmixer tills det blir en röra. Servera med balsamicotomater, bacon och spaghetti.