måndag 16 april 2012

Torkade lingon

Eftersom inte alla bär från påsk fick plats i frysen så var jag tvungen att komma på något att göra med dem. Skafferiet har plats tänkte jag. Därför satte jag ingång med att försöka torka mina lingon. Det tar tydligen väääldigt lång tid! Men resultatet blev kanon. Servar dem i en sallad eller gör en finsk klassisk kombination med lingon på råggröt! 

lingon, torka bär, torkade, recept, lingon, sallad, blogg, råggröt

lingon, torka bär, torkade, recept, lingon, sallad, blogg, råggröt



Valfri mängd lingon

Sprid ut lingonen på en plåt eller bricka och låt torka i rumstemperatur i några dagar. Låt dem sedan torka i ugnen i många timmar tills dem har blivit helt torra. Jag testade mig fram lite och kom fram till att 75 grader var bra på min ugn. Ändå tog det ca 10 timmar att få dem torra.