tisdag 17 april 2012

Kycklingpaj med currysmak

Eftersom kyckling, champinjoner och curry är smaker som ofta efterfrågas här hemma så tänkte jag att jag skulle försöka få ihop det med något jag med tycker om. Därför blev det i pajform. Jag ÄLSKAR matpajer. Den här var god, men nästa gång gör jag pajdegen på ett annat sätt. Den var lite för torr och smulig. Degen från denna skulle jag rekommendera.

kycklingpaj, paj, kyckling, curry, banan, recept, laga, blogg, pajer, paprika,

kycklingpaj, paj, kyckling, curry, banan, recept, laga, blogg, pajer, paprika,




Deg
2,5 dl vetemjöl
100g smör
2 msk vatten

Fyllning
500g strimlad kycklingfilé
1 mellanstor purjolök
100-200g champinjoner
1 röd paprika
curry efter smak (ca 2tsk)
1 msk vetemjöl
3 dl matgrädde
salt och peppar
olivolja

1 banan
2 dl riven ost

Hacka ihop smör och vetemjöl. Tillsätt vatten. Tryck ut degen i en pajform (ca 26 cm i diameter) och ställ kallt i 30 min. Förgrädda pajskalet på 225 grader i 10 min. Stek kycklingen gyllenbrun. Skiva purjolök och champinjoner samt tärna paprikan. Stek i lite olivolja i en kastrull. Rör ner curry och låt stek med. Blanda i vetemjölen. Häll på grädden och låt puttra en stund. Fyll pajskalet med kyckling och häll sedan på grönsaksblandningen. Skiva bananen och dekorera pajen med och avsluta med ett lager med ost. Grädda i ugn i ca 10-15 min.