onsdag 18 april 2012

Mjölkfranska

En massa bär var inte den enda som följde med hem från påskhelgen i östra Finland. Det blev även en hel del mjöl. Därför så bestämde jag mig för att sätta igång att använda lite av det direkt. Resultatet blev saftiga mjuka mjölkfranskor. Jättegoda! Ser framemot att rosta till dem och äta till frukost på lördag.

mjölkfranska, franska, bröd, recept, sesamfrön, baka bröd, baka, blogg



5 dl mjölk
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
1,5 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
10-11 dl (jästbröds)vetemjöl

Pensling och garnering:
2 msk mjölk
1/2 dl sesamfrön

Värm mjölken fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt smör, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 45 min. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och forma den till en rulle. Dela degen i 12 delar. Forma dem till små baguetter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla baguetterna med mjölk och strö över frön. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min.