tisdag 10 april 2012

Lamm med hasselbackspotatis

Vad är en påsk utan ägg och lamm?! Därför blev årets påskaftons middag lammytterfilé med hasselbackspotatis och självklart min favoritsås- bearnaise! 

påsk, påskrecept, laga, potatis, lamm, hasselbackspotatis, potatis i ugn, ugnspotatis, bearnaisesås






Hasselbackspotatis

6 jämnstora fasta potatisar
2 msk smör eller margarin
1/2 tsk salt
2 msk torr riven ost


Sätt ugnen på 225 grader.Skala potatisen. Skär den i tunna skivor, men inte helt igenom. Lägg potatisen i en träslev så ligger den stadigt och du skär inte itu den av misstag (Vilket jag självklart gjorde ett par gånger). Ställ potatisarna med den skårade sidan upp i en ugnssäker form. Pensla dem med smält matfett och ställ in dem mitt i ugnen, ca 20 min. Ta ut dem och pensla en gång till med matfett. Strö över lite salt och riven ost. Baka potatisen ytterligare ca 20 min tills potatisen är mjuk.

Lammytterfilé

Lammytterfiléer
salt och peppar
smör att steka i

Sätt ugnen på 200 grader. Stek filéerna ett par minuter på varje sida så att de får färg. Lägg i en ugnsfast form och salta och peppra. Sätt in i ugnen tills innertemperaturen är runt 60 grader, ca 10 min. Ta ut köttet och slå in i folié och låt vila i 20 min innan du skär upp.