torsdag 1 mars 2012

Kycklinglasagne med spenat

Lasagne blir inte så snyggt på bild, jag skäms nästan för att visa den. Men den är så god att jag bara måste dela med mig av receptet! Spenat ihop med kyckling är en jättebra kombination. Lite tveksam är jag dock till tomatsåsen. Skulle nog nästa gång vilja skippa den helt.

kycklinglasagne, lasagne, kyckling, recept, blogg, spenat, vardagsmat, keso




10 lasagneplattor
400 g kycklingfilé
100 g bladspenat
200 g keso
1 gul lök

Tomatsås:
400 g krossade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 krm strösocker
salt och malen vitpeppar

Bèchamelsås:
50 g smör
1/2 dl vetemjöl
4 dl mjölk
salt och malen vitpeppar

Till gratinering:
1 dl riven ost


Béchamelsås: Koka upp mjölk i en kastrull. Smält smöret i en annan stor kastrull, ta av från värmen och blanda ner vetemjölet. Sätt tillbaka på värmen och spä med den kokta mjölken, lite i taget. Koka upp såsen och låt den koka i minst 5 minuter. Krydda med salt och peppar. Tomatsås: Skala och hacka löken och fräs den i olivolja. Häll på de krossade tomaterna. Krydda med salt, peppar och socker. Låt småputtra i 15 minuter. Pressa sist ner vitlöken. Sätt ugnen på 200 grader. Tärna kycklingfilén, riv spenatbladen i mindre bitar och skala och hacka löken. Fräs lök och kyckling i lite olja och lägg dem i en bunke. Blanda ner spenat och keso. Lägg ut lasagneplattorna och varava kycklingblanding, tomatsås, bèchamelsås och lasagne plattor. Avsluta med lasagneplattor med bèchamelsås på och ett lager riven ost. Gratiner i ugn tills lasagneplattor är mjuk ca 40 min.