torsdag 12 april 2012

Empanadas

Allas vår Ernst lagade de här i ett program av Sommar med Ernst. Sen dess har de legat kvar i huvudet och påskledigheten kändes som en bra tid för ett första försök. Eftersom jag inte tycker om korv så mycket så bytte jag korven mot köttfärs, dessutom blev det en hel del andra ändringar. Så det här blir Ernst Empanadas i min tappning. Jag kan tillägga att dem var mycket populära.

köttpirog, pirog, empanads, Ernst Kirschstieger, sommar med ernst, tv, blogg, recept, fetaost, deg, utflykt, picknick,




Deg
ca 10 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
vitpeppar, efter smak
3 dl mjölk
3 st ägg
1,5 dl olivolja

Fyllning
1 dl hackad persilja
1 st röd paprika
1 st gul paprika
100 g oliver
1  gul lök
2 vitlöksklyftor
2 krm flingsalt
2 tsk sambal olek
2 st tomater
400 g nötfärs
200 g fetaost

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, bakpulver, salt och peppar i en bunke. Tillsätt olivoljan, äggen och mjölken och arbeta upp till en smidig deg.  Tillsätt mer mjöl om degen inte blir smidig. Knåda inte degen för länge då den lätt blir seg vid överarbetning. Kavla ut på mjölat bakbord och stansa ut rundlar i önskad storlek, jag fick ut 16 st. Lägg dessa åt sidan medan du gör fyllningen. Hacka persiljan, tärna paprikan. Skiva oliverna till mindre delar. Hacka lök och vitlök. Tärna fetaosten. Stek nötfärsen i en stekpanna tills brynt helt igenom. Tillsätt lök, vitlök och paprika. Stek tills mjukt. Tillsätt därefter tomat, oliver, fetaost och persilja. Krydda med samabal olek och salt. Fyll degrundlarna med fyllning och pensla kanterna med vispat ägg för att lätt kunna sammanfoga till små knyten. Vik över kanten och tryck till med fingrarna så att kanten är tät. Vik över hörnet in mot pirogen. Nyp ut lite mer deg av kanten och vik över den in mot pirogen och så vidare tills hela kanten fått en fint flätad inslutning. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 10-15 min tills pirogerna fått en fin gyllenbrun färg.