tisdag 17 januari 2012

Hemmagjord pasta

Länge har jag velat testa att göra egen pasta. Efter att ha letat efter recept länge så har jag insett att det antagligen behövs en pastamaskin för att göra det bra. På rean efter jul så köpte jag därför en. Inte hade jag kunnat ana hur svårt det var och hur lång tid det skulle ta innan jag fick det rätt. Men när det väl släppte då var det lätt och framförallt riktigt skoj! 








Först tänkte jag använda ett recept från internet, men sen öppnade jag pastamaskinen och där var ett tillhörande recept. Jag läste det och det var mycket enklare, därför använde jag det istället.

Per portion
125g durumvetemjöl ( 1dl = 70g)
1 ägg (ägget går att byta ut mot vanligt vatten)

Lägg mjölet i en skål. Gör ett hål i mitten och knäck ägget där. Blanda med en gaffel. Knåda degen på ett mjölat bakbord. Observera, degen ska vara väldigt mjölig men den ska hålla ihop. Om den är för torr kan man tillsätta lite vatten. Jag gjorde felet att jag trodde att min var för torr, det slutade med att jag hade pasta motsvarande 4 portioner när jag började laga för 2. Fick tillsätta så mycket mer mjöl. Följ sedan instruktionerna på pastamaskinen. När du har fått ut rätt form, låt pastan torka på en handduk i upp till en timme. Pasta går sen utmärkt att koka, frysa in eller förvara i kylen.  Kokas i 2-3 min.