söndag 18 september 2011

Dammsugare


Min absoluta favoritkaka- dammsugaren! Den är snygg, innehåller choklad och är övertäckt med marsipan. Det kan knappast bli bättre.  Men att faktiskt göra dem själv är något jag aldrig tidigare har testat. Det visade sig dessutom vara mycket svårare än jag trodde. Jag borde i och för sig ha förstått att det skulle bli svårt för mig, jag menar det står kavla ut marsipanen i receptet. Jag får ju inte ens kavla ut en pizzadeg utan att Mika övervakar mig. Anledning: alldeles för dåligt tålamod som har slutat med pizzadeg kastad över hela köket. Dessutom så brukar jag nu förtiden överlåta kavlandet till någon annan, och faktiskt bara baka eller laga saker som inte innehåller att kavla. Mina dammsugare blev extremt fula, några  åkte till sopptunnan (läs: munnen) direkt, men ack så goda!









































50 g mjukt smör
5 dl sockerkaks- eller småkakssmulor
2 tsk kakao
Arrakessens eller punsch efter smak, ca 0,5 tsk

300 g grön marsipan
Florsocker till utkavling
100 g mörk choklad

Rör smör och kaksmulor krämigt och rör ner kakao. Tillsätt arrak efter smak. Dela degen i tre delar, rulla till avlånga rullar och lägg in dem i frysen. Kavla marsipanen till en cirka 2 millimeters tjocklek. Använd florsocker att ”mjöla” med under kavling om marsipanen kladdar. Eller ha den emellan plastfolie och kavla på folien. Skär marsipanen i breda remsor (som är tillräckliga för att kunna rulla in arraksrullarna). Lägg skarvarna omlott och nedåt. Smält en tredjedel av chokladen i vattenbad (i en skål över kokande vatten) ta av skålen från värmen så fort den har smält. Hacka resterande choklad fint och rör ner den så att den smälter. Låt svalna. Skär rullarna i cirka 4 cm långa bitar och doppa ändarna i choklad.