måndag 19 september 2011

Cannelloni

Detta var något av det godaste jag har ätit på länge! Kändes som en perfekt rätt en höstig söndag. Mustigt och gott, med många smaker. Hade lite för liten gryta, eller var cannellonin för lång, så ändarna blev lite knapriga. Men det tycker inte jag gör något överhuvudtaget. Nästa gång får jag bara trycka ner dem efter en stund i ugnen och dem har blivit mjuka. Det sparar mycket tid att sticka ner dem istället för att kladda med att fylla. Tack för tipset och receptet!




400g nötfärs
1-2 gul lök
1 zucchini
1 1/2 dl rött vin
400g krossade tomater
örtsalt
svartpeppar
en nypa socker
lite vanligt salt
örter; t ex oregano, basilika, timjan m.m. Jag använde en medelhavsmix

3 dl creme fraiche
2 dl grädde
örtsalt

2 dl riven ost

1 paket cannelloni

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka löken, skär ner zucchinin i småbitar, stek detta mjukt i en gryta. Tag av detta och bryn köttfärsen i grytan, tillsätt vin, krossade tomater, örtsalt, peppar, socker och örter. Blanda i lök och zucchini. Låt puttra och smaka av med eventuellt lite mera salt. Stick sedan ner cannellonin i köttfärsen. Vispa samman creme fraiche, grädde och salt till en tjock kräm och häll detta över köttfärsen och pastan. Riv osten och sprid ut den i ett jämnt lager. Ställ in grytan, utan lock i nedre delen av den varma ugnen och gratinera i ca 25-30 minuter. Pastan skall vara mjuk och osten skall ha fått fin färg. Om cannellonin är lång så kan man trycka ner den lite till efter ca 5-10 min i ugnen.