tisdag 23 augusti 2011

Kycklingfilé med örtpotatismos

Hittade detta recept på arla.se, det slutade med att jag ändrade en hel del. Dels för att vissa saker inte finns i Finland och dels för att jag tyckte det blev bättre. Potatismoset blir väldigt krämigt och gott och mina färska örter gjorde bara det hela så mycket godare. Jag serverade med oliver och fetaost enligt recept, men nästa gång tror jag att jag byter ut oliverna mot en tomat- och rödlökssallad. Det var så mjuka smaker i moset och kycklingen att oliverna tog över alldeles för mycket. Maten kändes även lite för lyxig för en vardag, detta är en rätt som passar perfekt för helg eller middagsbjudning!





4 kycklingfiléer
8 potatisar av mjölig sort
smör
salt och svartpeppar
2 dl turkisk yoghurt
persilja
basilika
timjan
rosmarin
vitpeppar

Salladen
200g fetaost
2-3 tomater
1 rödlök
salt
svartpeppar
olja
rödvinsvinäger

Skala, skiva och koka potatisen mjuk, ca 10 min i saltat vatten. Stek kycklingen i smör i en stekpanna 5 – 6 min på varje sida. Salta och peppra. Häll av vattnet från potatisen. Mosa potatisen och rör i turkisk yoghurt och kryddor / örter. Servera med en tomat-, fetaost och rödlökssallad som har legat i en dressing av olivolja, salt, svartpeppar och rödvinsvinäger.