onsdag 16 april 2014

Grapefrukt- och apelsinmarmelad

Jag är inte direkt en marmeladmänniska utan föredrar mer åt det salta hållet på mina mackor, men om man råkar ha citrusfrukter i överflöd, då måste man göra något med det. Efter skalande, trixande och kokande så stod det 5 burkar marmelad framför mig. Och den är så god att jag omvandlats! Mitt nya favorit pålägg - grapefrukt och apelsinmarmelad! Alla skeptiska frukostgäster vi haft har också tyckt den var supergod, en helg gick en hel burk! Testa själv!






1 blodgrape
2 apelsin
1-2 blodapelsiner (små)
1 citron
1 lime
5 dl vatten
1 kg syltsocker

Tvätta frukterna noga. Skär bort det yttersta av skalet på frukterna och strimla detta. Ta bort allt det vita från skalet på frukterna. Skär frukterna i små bitar. Blanda skal, fruktbitar och vatten i en gryta och sjud under lock i 10 minuter. Tillsätt syltsockret och koka under omrörning i 10-15 minuter. Skumma noga. Häll upp marmeladen på varma, välrengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.