lördag 19 oktober 2013

Kryddsmör

Kryddsmör är något jag sällan tar mig tid att laga, vilket är väldigt synd. Varje gång jag äter det tänker jag att det här borde jag laga oftare. Känns lite krångligt och som något som kräver förberedelser, därför tar man sig sällan tiden. Ett knep är att göra mycket och sedan frysa in det som blir över att ha till en annan gång. Den här satsen räcker ändå till många portioner. 





2 schalottenlök
0,5 dl vitvinsvinäger
0,5 msk hackad dragon (färsk, men fungerar även med torkad)
250g smör
2 äggulor
0,5 dl finhackad dragon , persilja och körvel eller 3 msk torkad medelhavsblandning (krydda)
svartpeppar

Skala och finhacka löken. Koka ihop vinäger, lök och dragon tills all vätska kokat in. Låt kallna. Vispa ihop smöret med lök, äggulor, kryddor och peppar. Forma till en rulle i smörpapper. Låt stelna i kyl ca 1 tim. Servera till kött eller kyckling.

(original: arla.se)