onsdag 4 september 2013

Salsa verde

I januari var vi på Teneriffa med min syster. En veckas sol och  all-inclusive. Då både jag och min syster är väldigt kräsna med mat, i alla fall när den ser lite skum ut, så blev det i stort sett en vecka av pommes frites, pizza och sås. Inte klagade vi för det, för vilken sås! Nummer ett alla tider på min lista! Jag har länge tänkt på den såsen, men tänkt att jag aldrig kan få den lika god, så den har inte lagats - tills nu! Och oj, den var lika god hemma som på Teneriffa. Bokmärk det här receptet mina vänner, för det är en vinnare! 

recept, salsa verde, grön, sås, kall


1 st vitlöksklyfta
0,5 dl hackad färsk gräslök
0,5 dl hackad färsk basilika
2 msk oregano (torkad)
2 msk dragon (torkad)
0,5 msk pressad citronsaft
1 tsk dijonsenap
1,5 msk majonnäs
2 dl gräddfil
salt
grovmalen svartpeppar

Skala och grovhacka vitlöken. Mixa vitlök, örter, citronsaft, senap, majonnäs och lite av gräddfilen till en slät sås med stavmixer. Tillsätt resten av gräddfilen. Smaka av med salt och peppar.